Tehetséggondozás
Tehetségcsírák az óvodában
Régóta szerettünk volna a kis tehetségígéretekkel óvodai csoporton kívül kisebb létszám mellett külön tevékenykedni, ez azonban a pedagógus hiány miatt eddig nem valósult meg, idén azonban olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy minden csoportban két óvodapedagógus dolgozik, így nem okoz gondot a mikro csoportos foglalkozások megszervezése. Az idei nevelési évben három területen indítottunk tehetségműhelyt: mozgás, német nyelv és kézműves-vizuális tevékenység. Tehetséggondozó programunk lehetőséget biztosít a tehetségcsírák hosszú távú fejlesztésére már az óvodáskor kezdetétől, melynek megfelelően minden nagycsoportos korú gyermek valamilyen tehetségműhelyben tevékenykedik.
Nevelőtestületünk vallja, hogy minden kisgyermek tehetséges valamiben, és a tehetségcsírák már kora gyermekkorban fellelhetők. Ennek szellemében végezzük mindennapi munkánkat, mely a felzárkóztatások mellett a kiemelt képességű gyermekek gondozását is magában foglalja.
Tehetséggondozásunk célja:
- felismerni a tehetséget és megjelenési formáit
- segíteni a gyermeket a továbbfejlődésben
- kielégíteni a kiemelkedő képességű gyermek megismerési, alkotási és speciális szükségleteit erős oldalának fejlesztése)
- a tehetséges gyermek tehetséggel összefüggő esetleges gyenge oldalának erősítése (pszichomotoros és érzelmi – akarati éretlenség)
- megfelelő szeretetteljes légkör biztosítása
A tehetségműhelyekbe, a gyermekek beválogatását, a csoportos óvodapedagógusok végzik, illetve a német nyelű műhelyre a szülők nyilatkozata alapján történt a felvétel.
A műhelymunkában a beválogatott nagycsoportos korú gyermekek vesznek részt, akiknek a műhelyvezetők egész éves munkatervet készítenek. A műhelytevékenységeket októbertől április végéig, kéthetente tartjuk. A tevékenységekről zárt facebook csoportokban tájékoztatjuk a szülőket, illetve a kézműves csoport által készített alkotásokat az óvoda folyosóján kiállítjuk.
- Mozgás – „Ovi-foci”
A műhely célja, hogy a gyerekek alapvető mozgásigényére támaszkodva továbbfejlesszük gyorsaságukat, egyensúlyérzéküket, tér- és alaklátásukat.
A kisgyermekkorban a legnagyobb a mozgás jelentősége. A személyiség valamennyi szegmensét fejleszti.
- Német – „Sonne Gruppe”
A műhely célja azoknak a nagycsoportos gyerekeknek az idegen nyelvi fejlesztése, akik később várhatóan német nemzetiségi iskolai oktatásban fognak részt venni.
- Vizuális – „Szivárványceruza”
Célja: A gyermek élmény és fantáziavilágának vizuális, szabad önkifejezésének biztosításával:
- A gyermekek tér, forma, színképzetének gazdagítása.
- Esztétikai, szép iránti nyitottság, igényesség alakítása.
- Finom kézmozgás ügyesedése, a technikákkal való megismerkedés.
- Újraalkotással alkotókészség, kreativitás fejlesztése.
Mindenekelőtt az a legfontosabb a tehetségműhelyek működtetése esetén, hogy a gyermek jól érezze magát, ahogy Kodály Zoltán fogalmazott:
„Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet. De hogy mit fogad el: bízzuk rá. Csak az a lelki táplálék válik javára, amit maga is kíván.”